Podsumowaliśmy już mijający rok w ORLEN Superlidze i ORLEN Superlidze Kobiet, teraz pora na wybór najważniejszych wydarzeń od strony organizacji. Przygotowaliśmy podsumowanie najciekawszych projektów i inicjatyw 2023 roku w Superlidze. 

Superliga drugi rok z rzędu doceniona za transformację cyfrową

21 marca podczas uroczystej gali Sport Biznes Polska, Superliga otrzymała prestiżową nagrodę SBP w kategorii „Transformacja Cyfrowa” w 2022 roku. Kapituła złożona z 60 ekspertów z branży biznesu sportowego doceniła Superligę m.in. za projekt wdrożenia 18 nowoczesnych, zautomatyzowanych platform internetowych. Nowe klubowe strony znacznie zwiększyły efektywność komunikacji z kibicem piłki ręcznej, który na każdej z platform w czasie rzeczywistym ma dostęp do najważniejszych materiałów o swoim klubie: terminarzy i wyników, tabel, statystyk, skrótów z meczów, aktualności oraz łatwego zakupu biletów. To tym bardziej istotne, że oddane do tej pory platformy odwiedza rocznie ponad 640 tysięcy użytkowników. Więcej TUTAJ.

Nowy sponsor tytularny 

ORLEN został sponsorem tytularnym najwyższego szczebla rozgrywek piłki ręcznej w Polsce – ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Umowa została podpisana na trzy sezony – do czerwca 2026 roku i obejmuje szereg świadczeń marketingowych. Marka ORLEN, oprócz obecności w nazwie rozgrywek jest eksponowana na strojach meczowych wszystkich klubów, parkietach, bandach LED i statycznych podczas 349 meczów najwyższego szczebla rozgrywek męskiej i kobiecej piłki ręcznej w Polsce. Ekspozycja marki koncernu jest obecna w transmisjach telewizyjnych i internetowych oraz w mediach digitalowych ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet i klubów, takich jak strony www, aplikacja mobilna oraz media społecznościowe. Więcej o warunkach umowy TUTAJ.

Powrót do fazy play-off w ORLEN Superlidze

Rozgrywki najwyższego szczebla piłki ręcznej w Polsce od sezonu 2023/2024 ponownie z fazą play-off. Wzrosła liczba spotkań oraz emocji w walce o medale Mistrzostw Polski i utrzymanie w rozgrywkach. Dodatkowo, wszystkie spotkania w ORLEN Superlidze są rozgrywane na jednolitej nawierzchni teraflex.  W ostatnich czterech latach Superlidze rozgrywano po 182 mecze w sezonie. Od sezonu 2023/2024 liczba ta zdecydowanie wzrosła. W zależności od rozstrzygnięć w poszczególnych spotkaniach, będzie to od 217 do 225 meczów w każdym z kolejnych sezonów. 

Jak to wygląda w praktyce? Najpierw zespoły rozgrywają mecze w ramach fazy zasadniczej, która liczy 26. serii. Zespoły rozgrywają spotkania na zasadzie każdy z każdym – mecz i rewanż. Następnie do fazy play-off zakwalifikują się zespoły z miejsc 1-8, a drużyny zajmujące pozycje 9-14 rozegrają spotkania w ramach grupy spadkowej. Drużyny, które zakwalifikują się do fazy play-off rywalizować będą do dwóch zwycięstw.

Zespoły, które odpadną z rywalizacji w play-off na etapie ćwierćfinału, będą rywalizowały o miejsca 5-8.  W grupie spadkowej spotkają się drużyny, które po fazie zasadniczej zajmą miejsca 9-14. Punkty zdobyte w pierwszej części rozgrywek zostaną zachowane. W tej fazie każdy z klubów rozegra po jednym meczu z pozostałymi drużynami grupy spadkowej. Łącznie każdy z walczących o utrzymanie zespołów rozegra po 5 meczów. Ostatni zespół z grupy spadnie z ORLEN Superligi, a przedostatnia drużyna weźmie udział w dwumeczu barażowym z zespołem, który na koniec sezonu zajmie 2. miejsce w Lidze Centralnej. Więcej o nowym systemie rozgrywek TUTAJ.

Telewizja Polsat pokaże rozgrywki Superligi aż do 2030 roku

Telewizja Polsat i Superliga sp. z o.o. podpisały umowę licencyjną na transmisje z meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet przez najbliższe 7 sezonów, aż do 2030 roku. 

Kanały sportowe Polsatu pokazują minimum 2 mecze w każdej serii fazy zasadniczej oraz minimum połowę meczów fazy play-off w ORLEN Superlidze (łącznie min. 60 spotkań w sezonie) oraz minimum 1 mecz w serii ORLEN Superligi Kobiet (łącznie min. 28 spotkań w sezonie). 

Wszystkie transmisje są prowadzone z wykorzystaniem co najmniej 5 kamer. Spotkania obu lig są rozgrywane o stałych porach. ORLEN Superligę można oglądać na sportowych antenach Telewizji Polsat w niedzielę o godz. 15:00 i poniedziałek o godz. 18:00, a serie rozgrywane w środy o godz. 18:00 i 20:00. Z kolei ORLEN Superliga Kobiet jest pokazywana w środy o godz. 18:00. To powrót ligowej piłki ręcznej do kanałów sportowych Polsatu po 8 latach przerwy. Więcej o współpracy TUTAJ.

Supelriga sprzedała prawa do tranmisji internetowych, międzynarodowych i bukmacherskich

W ramach prowadzonej procedury sprzedaży praw telewizyjnych, Superliga sp. z o.o. sprzedała również pakiety nadawcy internetowego, a także audiowizulne prawa bukmacherskie i międzynarodowe prawa telewizyjne. 

Telewizja Emocje.TV została nadawcą internetowym spotkań ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w sezonie 2023/2024. Umowa z Superligą została podpisana na jeden sezon. Na platformie transmitowane są wszystkie spotkania (łącznie ponad 200 meczów), których nie pokaże Główny Nadawca rozgrywek, Telewizja Polsat.  Nowością są stałe pory rozgrywania meczów – w sobotę i niedzielę o godz. 16:00 i 18:00, a w przypadku rozgrywania meczów w środku tygodnia, o godz. 18:00 i 20:00. Więcej TUTAJ.

Superliga sp. z o.o. sprzedała prawa do transmisji meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w ramach audiowizualnych praw bukmacherskich. Prawa umożliwiają pokazywanie spotkań firmom z branży bukmacherskiej w swoich platformach internetowych, aplikacjach mobilnych i punktach stacjonarnych. W ramach licencji, bukmacherzy, którzy zakupili prawa do transmisji meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet, mogą dystrybuować sygnał telewizyjny na ściśle określonych zasadach. To między innymi prowadzenie transmisji w swoich aplikacjach mobilnych, stronach internetowych oraz na ekranach TV w punktach stacjonarnych. Więcej TUTAJ.

Słowacja, Czechy, Słowenia i Ukraina – to kraje, gdzie oprócz Polski, można oglądac spotkania ORLEN Superligi i ORLEN Supelrigi Kobiet. Superliga sp. z o.o. sprzedała prawa do pokazywania spotkań, które w Polsce produktuje Telewizja Polsat. Więcej o szczegółach podpisanych umów TUTAJ.

Zmiana identyfikacji wizualnej 

Przed startem sezonu 2023/2024 spółka oraz ligi zyskały zupełnie nową, odświeżoną identyfikację. Wizerunkowa zmiana Superligi jest efektem dynamicznego rozwoju spółki w obszarze digital marketingu oraz chęci modyfikacji aktualnej identyfikacji wizualnej, powstałej ponad 7 lat temu. Za przeprowadzenie rebrandingu odpowiadała firma Dragon Rouge, słynąca ze współpracy z takimi markami francuskie Paris Saint-Germain czy angielska Aston Villa.

Zmianie uległ logotyp spółki oraz rozgrywek ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Zupełnie nowy styl zyskała kolorystyka oraz typografia, która jest wykorzystywana w komunikacji digitalowej, nowej oprawie TV oraz materiałach offline, takich jak ścianki czy standy. Więcej informacji TUTAJ.

Kluczowi partnerzy zostają na dłużej. Do ich grona dołącza Nata Aqua i Interia Sport

Balticus, polski producent ekskluzywnych zegarków, przez kolejne dwa lata pozostanie oficjalną marką zegarków Superligi i Superligi Kobiet. W ramach nowej umowy, produkty marki Balticus są promowane w trakcie meczów najwyższej klasy rozgrywek piłki ręcznej, a zegarki trafią m.in. do najlepszych zawodniczek, gracza miesiąca oraz MVP sezonu.

Nowa umowa pomiędzy marką hummel, a Superligą została zawarta na okres dwóch sezonów – 2023/2024 oraz 2024/2025. Na mocy nowego kontraktu, obecność marki będzie widoczna podczas rozgrywek ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. hummel pojawi się w szczególności w rozbudowanej komunikacji digitalowej. Najlepsze zawodniczki i zawodnicy każdej serii meczów nadal będą nagradzani indywidualnymi nagrodami od marki hummel. Po każdej serii meczów, kibice mogą brać udział w głosowaniu na zwycięzców w oficjalnej aplikacji Superligi. Fani mogą wybierać zwycięzców spośród trzech zawodniczek i zawodników, nominowanych przez dziennikarzy i ekspertów piłki ręcznej. 

NAMEDSPORT, producent wysokiej jakości odżywek i suplementów, przedłużył współpracę z Superligą do końca sezonu 2024/2025. Marka pozostaje Oficjalnym Partnerem ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet, w tym wyboru najlepszego zawodnika każdego spotkania męskiej ligi, którego dokonają kibice w oficjalnej aplikacji mobilnej rozgrywek. W ramach świadczeń aktywacyjnych Superliga wspólnie z NAMEDSPORT, podobnie jak w poprzednich dwóch sezonach współpracy, zorganizuje cykl szkoleń dla zawodniczek i zawodników oraz fizjoterapeutów pracujących w klubach ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Celem działań jest edukacja sportowców w zakresie świadomej i bezpiecznej suplementacji oraz regeneracji. 

Umowę z Superligą przedłużyła również firma STATSCORE. Na mocy nowego kontraktu, STATSCORE pozostał oficjalnym dostawcą danych ORLEN Superligi oraz ORLEN Superligi Kobiet przez kolejny sezon. Dodatkowo, dostawca rozszerzył zakres udostępnianych statystyk w lidze żeńskiej. Od sezonu 2023/2024 kibice żeńskiego szczypiorniaka mogą uzyskać szereg nowych danych statystycznych, m.in. informacji o liczbie obronionych rzutów bramkarek, procentowej skuteczności obron czy liczbie asyst. Tak więc zarówno w lidze męskiej i żeńskiej każde kluczowe wydarzenie w trakcie spotkania jest skrupulatnie zarejestrowane i udostępnione kibicom.

Oficjalną wodą Superligi i Superligi Kobiet przez najbliższe sezony 2023/2024 oraz 2024/2025 została Nata Aqua.  Marka jest widoczna podczas wszystkich meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Logotyp marki pojawi się m.in. na bandach wideo, ściankach do wywiadów i mixed-zone, w mediach digitalowych oraz podczas transmisji meczów w sportowych kanałach Telewizji Polsat. 

Do grona nowych partnerów Superligi dołączyła także Interia Sport, która została partnerem medialnym ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Kibice piłki ręcznej na portalu Interia Sport znajdą eksperckie zapowiedzi oraz podsumowania każdej serii meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Publikowane są również wywiady wideo oraz skróty spotkań transmitowanych na sportowych kanałach Telewizji Polsat. Na czytelników czekają również relacje live, ekskluzywne wywiady ze szczypiornistami oraz najświeższe newsy z superligowych parkietów. Ponadto, eksperci z ramienia Interii Sport nominują kandydatów do siódemki każdej serii spotkań oraz biorą udział w typowaniu zawodniczki i zawodnika miesiąca. Więcej i piłce ręcznej w Interia Sport TUTAJ.

Cykl szkoleń i sympozjów. Superliga stawia na rozwój 

Sędziowie, delegaci, fizjoterapeuci, klubowi marketingowcy i dziennikarze – dla tych grup Superliga sp. z o.o., wspólnie z ZPRP, przygotowała cykl szkoleń i sympozjów, które były realizowane przez cały 2023 rok. 

Po raz pierwszy w tym gronie znaleźli się delegaci ZPRP, dla których głównym celem szkoleń jest wypracowanie spójnej linii współpracy z sędziami. Delegaci spotykają się raz w miesiącu w formule online, a z początkiem listopada zjechali się do Warszawy, by popracować stacjonarnie wspólnie z sędziami piłki ręcznej.

– Jesteśmy jedną grupa, która wspólnie pracuje na wynik końcowy, która musi się wspierać, pomagać sobie i zawsze musimy być razem – mówiła podczas szkolenia Joanna Brehmer. 

2023 był kolejnym rokiem rozwoju i kontynuacji programu dla sędziów pod nazwą Elite 2023. Ideą szkoleń jest wypracowanie jednolitej linii sędziowania w ORLEN Superlidze i ORLEN Superlidze Kobiet, która jest spójna z najnowszymi trendami wytyczanymi przez IHF i EHF. Program składa się ze szkoleń online, cyklicznych analiz sytuacji boiskowych oraz spotkań stacjonarnych na które zapraszani są eksperci EHF i IHF – w tym roku byli to m.in.: Bojan Lah i David Sok – doświadczony duet sędziowski, który ma na swoim koncie pracę przy finałach Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata i Europy oraz Ligi Mistrzów.

W dniach 28-29 lipca Superliga sp. z o.o., wspólnie z firmą Weron, zorganizowała kolejną edycję szkolenia dedykowanego dla fizjoterapeutów pracujących w klubach występujących w ORLEN Superlidze oraz ORLEN Superlidze Kobiet. Szkolenie składało się z paneli eksperckich z zakresu dobrych praktyk stosowanych w pracy fizjoterapeutycznej ze sportowcami, warsztatów oraz panelu dyskusyjnego.

Przed startem sezonu 2023/2024 Superliga, wspólnie z ZPRP, przeprowadziła również szkolenie z przepisów gry w piłkę ręczną dla przedstawicieli mediów. Już po raz trzeci dziennikarze i eksperci spotkali się online na szkoleniu dotyczącym najnowszych zmian w świecie piłki ręcznej, realizowanym w ramach programu ELITE 2023.